Besök vid stugan och kojbygge

I dag så har vi varit till stugan, där det var mc-träff, uppvisning av modellflygplan mm. Elias och Vidar tog en tur med båten innan vi for vidare.
På vägen hem så stannade vi och fikade vid Haverö strömmar. En liten idyll som vi inte besökt tidigare.
På kvällen så grillade vi, och grabbarna byggde vidare på sin koja...

MC-träff vid stugan

Sommarjobb och besök

Mathilda har nu börjat sitt sommarjobb som lokalvårdare och det går jättebra! Hon har klarat av sin första vecka och är nu ledig i tre veckor innan det blir mer arbete.

Elias fick besök av sin kompis Birger från Vemdalen igår. Birger stannade hela dagen och det tyckte Elias var så roligt. Vi får se om det blir tillfälle för honom att åka och hälsa på Birger i Vemdalen senare under lovet.

Nu har vi besök av Ehva, Freja och Vidar, som kom igår och stannar en vecka. Idag har vi varit till stenaffären i Överhogdal och handlat smycken. Som Elias längtat till att de skulle öppna! Affären är nämligen bara öppen under sommaren.

Barnens framsteg

Elmer gör fler och fler framsteg. Nu har även han lärt sig att dra sig upp till stående och stänga av tv:n.
Emilia bara går och går när man håller henne i händerna, och Marielle går riktigt bra när hon får hålla i olika möbler...

Midsommar

Midsommar firades med Carina o Ingemar med barn och Anna.
Det är andra året i rad som vi firar tillsammans, så nu får vi anse att det är tradition. Vädret var fint hela midsommarhelgen, och vi kunde vara ute och grilla, spela fotboll och bara mysa av den ljusa kvällen...

Hemmamatch

Midsommarmiddag

Semestertripp

I söndags åkte vi på en liten semester. Mathilda och Marielle stannade hemma med farmor Ulla, som kom till oss i Ytterhogdal. Elmer och Emilia fick följa med till farfar och Birgitta till torpet i Björklinge.

Elias, Per och jag fortsatte till Gotland. Detta var Elias egen semestertripp (som han hade innestående sedan Mathilda fått åka utomlands en gång extra) och han valde att åka till Gotland.
Vi har haft det jättetrevligt! Det blev två intensiva heldagar med besök i Lummelundagrottan, Fornsalen, fossilmuseum och fossilsökande på stränderna. Kvällarna avslutades med kortspel i den lilla campingstugan vi hyrt.

Elias, som älskar stenar och fossiler, är mycket nöjd med sin resa!

Tack till farfar Sven och Birgitta och till farmor Ulla, som alla hjälpte till och gjorde det möjligt för oss att få åka iväg och tillbringa lite egentid med Elias.
Ni är guld värda!

Elmer och Emilia i torpet hos farfar och Birgitta

Vem har målat Hoburgsgubbens näsa gul?

Besök hos en rolig fossilsamlare

Elias i vår mysiga campingstuga

Fossilsökande på stranden

På besök i Lummelundagrottan

Skolavslutning

Sommarlov!

I tisdags visade årskurs 3-4 upp den musikal de tränat på sedan i julas. Elias spelade lärare i musikalen. Alla barn var så duktiga. Mindes sina repliker och alla var med och sjöng.
Ytterhogdals skola har turen att ha två fantastiska pedagoger i musikläraren Carola och danspedagogen Karin, som lyckas få alla barn att tro på sig själva och våga uppträda på scen!

Igår kväll var det skolavslutning i kyrkan. Det var regnigt och kallt ute, så vi hade tur fick vara inne.
Det var en fin avslutning med mycket sång och musik. Mathilda sjöng solo och spelade piano. Hon var så duktig!

Elmer har gjort stora framsteg denna vecka. Han har äntligen kommit på hur man sätter sig upp från liggande. Trots att han kunnat åka fram på rumpan länge nu, så hade han inte kommit på hur man sätter sig upp. Nu utövar han detta flitigt och eftersom han är stark i armarna drar han sig upp till stående i spjälsängen hela tiden.
Jätteroligt att se hur han utvecklas!

Nytt jobb!

Nu är det klart med mitt nya jobb!
Jag kommer att fortsätta den tjänst jag nu är på som VA-ingenjör, och släpper tjänsten som flygplatschef.
Har fått nya mål och prioriteringar i livet, och det här beslutet känns helt rätt.
Bara tråkigt att jag inte insåg det här tidigare, men bättre sent än aldrig...
Jag är placerad på lokalkontoret i Ytterhogdal fyra dagar i veckan, och i Sveg en dag i veckan.
Jag kommer att fortsätta att jobba två dagar i veckan t.om. sista augusti, och sedan jobba 75% efter att barnen skolats in på dagis i början på september.

Något helt annat: På kvällens paddeltur så såg jag fyra bävrar! Lite spännande, och lite skrämmande när man sitter i en liten kajak...

Händelserik helg

I helgen så var det fullt upp. I fredags så åkte Ingela buss till Ljusdal, och körde hem sin nya motorcykel, en Honda Transalp -97.
På lördagen så skulle Ingela på ett cykelpass, men fick punktering, och jag tog ett pass med kajaken. Sedan så packade vi ihop alla barnsaker och åkte upp till stugan. Där tog Ingela och Elias en tur med båten och försökte att lura någon gädda, dock utan resultat.
Sedan så spelade vi kort på kvällen.
En mycket trevlig kväll, byttes sedan till en mycket jobbig natt.
Elias o Light sov gott i gäststugan, men jag o Ingela fick vara uppe till kl.03 innan alla småttingar sov.
Sedan så var det bara att stiga upp kl.05 igen...
Vi konstarerar att vi måste ha helt andra rutiner när vi är i stugan...
Söndagen gick i trötthetens tecken, och vi är mycket tacksamma att natten mot måndagen blev bra...

Emilia på promenad

Kortvecka

Denna vecka har Mathilda och Elias varit lediga på Nationaldagen och har kompledigt idag, eftersom de jobbat in en skoldag. Mathilda fick ta ledigt även på torsdagen och har åkt till Ö-vik.
Vi övriga planerar att åka till stugan imorgon.

Det är så skönt med sommar och att kunna vara ute med trillingarna om dagarna!
Det började bli lite trångt inomhus och gräsmattan är en perfekt lekyta.

Alla har gjort lite olika framsteg på sista tiden. Elmer har förbättrat sin teknik att åka på rumpan och kan nu "köra över" trösklarna på barngrindarna och in i nästa rum. En nyfunnen frihet för honom.

Emilia gick en lång bit med lära-gå-vagnen utomhus igår. Hon var jätteduktig, men efter att ha tippat lite blev hon rädd. Kanske vågar hon idag igen. Emilia har även lärt sig ordet katt och använder det flitigt när Tiger eller Tvåan kommer gående.

Marielle har kommit på hur man klättrar upp på saker och sätter sig nu på allt hon kan.
En lekback, lilla kökspallen, min resväska m.m.

Kul att se att det händer saker, men vi längtar efter att någon av dem ska börja gå "på riktigt".

//Ingela

Efter regn kommer solsken! Emilia på upptäcksfärd.

Marielle undersöker mammas resväska

Regnig helg

Elias hade tur med vädret på sin övernattning i tält med skolan från onsdag till torsdag.
Det var lite kallt, men allt gick bra och vi fick hem en nöjd kille.
Sedan slog vädret om och det har regnat och regnat hela helgen. Vi har i alla fall sluppit den snö som kommit på många andra orter i länet.

Min resa till Stockholm gick bra. Inga förseningar och tur att jag inte åkte med Skyways...
Tack till farmor Ulla som hjälpte till med barnen när jag var bortrest!

Elmer har fått flera nya tänder och bits om möjligt ännu mer. Bara att se upp när han närmar sig.
Han biter och skrattar så glatt och fattar inte alls aj aj eller nej. Idel lycka i hans ansikte...